Nakenpris til Norge

NBCs vinnerkampanje i ICCAs Best Marketing Award 2009

I forbindelse med den årlige kongressen til ICCA, International Congress and Convention Association,  i Firenze sist uke, ble den prestisjefylte prisen Best Marketing Award  utdelt innenfor  den internasjonale møteindustrien.  Norway Convention Bureau (NCB) ble vinner av prisen for 2009, da 900 delegater fra 71 nasjoner stemte kampanjen ”Norway – for natural reasons”  frem til årets beste kampanje verden over.

– Norge har med denne kampanjen klart å bryte et mønster innen reiselivsmarkedsføringen,  og jeg gratulerer dere med en fantastisk kampanje, sier amerikaneren Dan Heath, forfatter av bestselgerboka Made to stick. Han fremhevet Norge ved flere anledninger i sitt hovedforedrag på kongressen i Firenze.

– Dette er helt fantastisk, og vi er utrolig stolte, sier daglig leder i NCB, Bente Bratland Holm i en pressemelding.

Tøff konkurranse

Finalistene var, i tillegg til Norway Convention Bureau, Kuala Lumpur Convention Centre i Malaysia og m:con Congress Center Rosengarten i Mannheim, Tyskland. Kampanjene ble målt på innovativitet/kreativitet, markedsmessige utfordringer og økonomisk resultat.

– Begge våre konkurrenter i finalen har store markedsføringsbudsjetter. Vår kampanje er laget av jentene på kontoret, og har kostet oss litt i overkant av 1500 kroner å utvikle. Da er det ekstra deilig å gå av med seieren, sier Bente B. Holm.

Internasjonal oppmerksomhet

ICCA-prisenNCB har i disse tre årene ”Norway – for Natural Reasons”-kampanjen har pågått, klart å skape overskrifter som har satt Norge på kartet i utenlandske medier.  Kampanjen har ofte blitt omtalt som ”highly visible” og ”A remarkable campaign” i internasjonale medier, så vel som av våre konkurrenter.

Dette har gitt oss indikasjoner hele veien på at Norge nå endelig har blitt lagt merke til på et svært konkurranseutsatt marked, hvor stadig flere destinasjoner satser store ressurser på å kapre internasjonale markedsandeler.

Nakenhet i  markedsføring med dobbel betydning

Det var viktig for den norske reiselivsnæringen å finne et symbol som hele næringen kunne samle seg om, uavhengig om man selger nordlyset, fjell eller fjorder. 

– Det er dristig å bruke nakenhet i reklamemateriell, men med slagordet ”Norway – for Natural Reasons” har man klart å skape assosiasjoner i markedet som sier noe om Norge utover en naken kropp. Det vi ønsket å vise var nordmennenes nærhet til natur, skape sterke assosiasjoner til at vi er en nasjon som fremstår som friske, sterke og et opplevelsesrikt land med fantastiske naturopplevelser.

– Den nakne mannen, med slagordet ”Norway – for Natural Reasons”,  ble et symbol som har gitt mange forskjellige assosiasjoner og det igjen har kreert et ”buzz” i det internasjonale markedet. Dette har gitt oss en  oppmerksomhet vi bare kunne drømme om basert på små budsjetter. Det har helt klart vært en suksesshistorie som har skapt betydning for den norske reiselivsnæringen, sier Bente B. Holm.

Finansielle støttespillere

 Kampanjen ble til for tre år siden, finansiert av Avinor, Innovasjon Norge og den norske reiselivsnæringen (andelshaverne i NCB). I løpet av den treårige kampanjeperioden har 117.000 nye, internasjonale passasjerer kommet til Norge, for å delta på et møte eller en belønningsreise (incentive).